جغرافیا و برنامه ریزی شهری

جغرافیا و برنامه ریزی شهری

جغرافیا و برنامه ریزی شهری

سعی داریم در این وبلاگ علاوه بر به اشتراک گذاشتن مقالات و کتابهای جغرافیایی بخوص در زمینه برنامه ریزی شهری،در مورد کنکور ارشد و دکتری جغرافیا در حد توان به دوستان کمک کنیم و همچنین از کمکهای دوستان استفاده کنیم. استفاده از مطالب و فایلهای وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد. با تشکر

طبقه بندی موضوعی

photo589767811278155286

در ابتدای جلسه دکتر مطیعی با عرض خوش آمد گویی به دانشجویان به بررسی نحوه برگزاری کنکور در سال های اخیر و تغییر و تحولات آن اشاره کرد، در مورد آزمون دکتری در سال ۹۵ هم باید به این نکته اشاره کرد که وزارت علوم دو آزمون برگزار می کند.

نوبت

زمان ثبت نام

زمان برگزاری آزمون

نوبت اول

۶/۱۰/۹۴الی۱۵/۱۰/۹۴

۱۴/۱۲/۹۴

نوبت دوم

۲۴/۵/۹۴الی۳۰/۵/۹۴

۷/۸/۹۴

این آزمون به معنی معرفی دانشجو به دانشگاه ها جهت پذیرش او برای گرفتن امتحان کتبی دکتری از دانشجو می باشد. لازم به ذکر است که این گواهی دو سال اعتبار دارد.

نحوه برگزاری آزمون در دانشگاه ها بدین صورت است که اول آزمون کتبی مربوط به گرایش تخصصی و سپس آزمون مصاحبه برگزار می شود.

درس هایی که باید درکنکور وزارت علوم امتحان داده عبارتند از.

ردیف

عنوان درس

ضریب

۱

زبان

۱

۲

استعداد تحصیلی

۱

۳

فلسفه جغرافیا

۴

۴

روش تحقیق و آمار

۴

۵

جغرافیای طبیعی و انسانی ایران

۴

جغرافیای طبیعی و انسانی مربوط به ایران می باشد و کتاب های مبانی جغرافیا را شامل نمی شود.

مساله مهمی که دانشجو باید آن را مدنظر قرار دهد. اول اینکه، ارزیابی تخصصی و عمومی ۵۰ امتیاز دارد و شامل آزمون کتبی است که از دانشجویان به عمل می آید.

نکته دوم اینکه ۵۰ امتیاز دیگر است که شامل تسلط به زبان عمومی (۰ تا ۸ امتیاز) یعنی هر کس مدرک معتبر زبان داشته باشد این امتیاز را کسب می کند.

معدل کارشناسی ۰ تا ۶ امتیاز می گیرد کسی که معدلش از ۱۲ کمتر است امتیاز آن ۰ می شود، از ۱۲ به بالا هر یک نمره به بالا ۷۵/. امتیاز محسوب می شود. مثلا کسی که معدلش شده ۱۴ از شش نمره ممکن یک و نیم می گیرد.

معدل کارشناسی ارشد هم از صفر تا شش امتیاز دارد. در کارشناسی ارشد معدل قبولی ۱۴ است و از ۱۴ به بالا هر نمره یک امتیاز می گیرد مثلا کسی که معدلش ۱۶ است، دو نمره از شش نمره ممکن کسب می کند

مقاله علمی پژوهشی به ازای هر مقاله علمی بین المللی ۰ تا ۴ امتیاز و هر مقاله علمی – پژوهشی داخلی در راستای رشته تخصصی دو امتیاز دارد.

کتاب ﺗﺄلیف ۰ تا ۴ امتیاز و کتاب ترجمه ۰ تا ۲ امتیاز و سقف امتیاز برای کتاب ۶ امتیاز می باشد.

مقاله همایشی، هر مقاله پذیرش شده به صورت کامل یک امتیاز و هر مقاله همایشی در صورت پذیرش چکیده نیم امتیاز دارد و سقف امتیاز برای مقالات همایش ۱۰ امتیاز می باشد.

تشویق نامه های علمی تا ۸ امتیاز دارد. مثلا کسانی که در کنکور رتبه برتر به دست اورده اند یا در جشنواره های خوارزمی و … مقام آورده اند، اگر مقام ها داخلی باشد یک امتیاز و مقام های بین المللی هر تشویق نامه دو امتیاز دارد.

نکته مهم دیگر اینکه دانشجویان هر دانشگاهی را می خواهند امتحان کتبی بدهند می بایست در مرحله بعد از کنکور وزارت علوم منابع و کتاب های اساتید ان دانشگاه ها را بیشتر مطالعه کنید. مثلا کسی که می خواهد دانشگاه تبریز قبول شود باید منابع اساتید دانشگاه تبریز را بیشتر مطالعه کند. همچنین در دانشگاهی که می خواهید امتحان کتبی و مصاحبه بدهید حتما با دانشجویان دکتری ان دانشگاه مشورت کنید.

در ادامه بحث آقای دکتر علیجانی به چند نکته کلیدی در آزمون دکتری اشاره کرد.

در دانشگاه‌ها آزمون به‌صورت تشریحی برگزار می‌شود نه به‌صورت تستی

به سوا لات دانشگاه‌ها به‌صورت واضح جواب دهید نه به‌صورت دوپهلو چون استاد تصور می‌کند این تسلط کامل به سؤال نداشته است.

در نوشتن جواب سؤالات نظم فکری داشته باشید و به‌صورت منظم از یک جایی شروع شود و به‌صورت منظم به پایان برسانید.

از نظر مصاحبه یکی از بندها تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سؤالات است که باید دانشجو آن را مدنظر داشته باشد. در این مورد دانشجو می‌بایست تسلط کامل به مباحث فلسفی رشته جغرافیا را داشته باشد و دیگر اینکه به‌صورت منظم به سؤالات جواب دهید نه پراکنده صحبت کنید.

مقالاتی که نوآوری داشته‌اید در مصاحبه مطرح کنید.

نکته بعدی در مصاحبه به شخصیت و نحوه تعامل دانشجو است. وقتی دانشجو با آرامش جواب سؤالات را می‌دهد نمره این بخش را خواهد گرفت.

مسئله بعدی تسلط به نرم‌افزارها و مهارت‌ها می‌باشد که گواهی کلاس ها و دوره ها را با خود به مصاحبه بیاورید.

نکته دیگر، هم راستایی اولویت های پژوهش کشور با تحقیقات دانشجو می باشد. که معمولا همه تحقیقات در این جهت می باشد.

در پایان جلسه پرسش و پاسخ مطرح شد.

سوال: آیا مدرک معتبر زبان قبل از آزمون کتبی دانشگاه ملاک می باشد یا بعد از قبولی و تا امتحان جامع؟

پاسخ (دکتر مطیعی): مدرک زبان مثل سالهای قبل تا قبل از آزمون جامع می بایست به دانشگاه مربوطه ارائه شود و برای ورودی امتحان کتبی دانشگاه نیازی نیست.

سوال: قبولی در آزمون وزارت علوم تا چه اندازه ملاک قبولی در دانشگاه می باشد؟ آیا به رتبه دانشجو در امتحان وزارت علوم توجهی می شود؟

پاسخ (دکتر مطیعی): قبولی در آزمون وزارت علوم فقط حکم مجوز و گواهی برای امتحان کتبی در دانشگاه است و ملاک قبول نهایی برای دانشجو نمی باشد. اما ممکن است دانشگاهی به رتبه دانشجویان توجه داشته باشد و اعلام کند رتبه یک تا ۱۰۰ مجاز به شرکت در کنکور کتبی دانشگاه مذکور می باشد.

سوال: مهمترین منابعی که می بایست برای درس تخصصی جغرافیای انسانی و طبیعی مطالعه کرد چیست؟

پاسخ (دکتر علیجانی): کتاب های جغرافیای طبیعی ایران مثل ژئومورفولوژی ایران، اب و هوای ایران، منابع آب ایران، هیدرولوژی ایران.

پاسخ (دکتر مطیعی): کتاب های جغرافیای انسانی مرتبط با ایران مثل جغرافیای سیاسی ایران، جغرافیای شهری ایران، جغرافیای روستایی ایران و تا حدودی جغرافیای کوچ نشینی ایران.

سوال: به چه نوع مقالاتی نمره داده می شود؟

پاسخ (دکتر علیجانی): مقالاتی که مرتبط با گرایش رشته انتخابی دکتری دانشجو باشد و مقالاتی که مرتبط با گرایش دکتری دانشجو نباشد نمره داده نمی شود.

سوال: تعداد سوالات هر عنوان درسی چه تعداد می باشد؟

پاسخ (دکتر مطیعی): بر اساس امتحان سال های قبل چون امتحان وزارت علوم بصورت تستی می باشد هر درس بین ۱۵ تا ۲۰ سوال داده می شود ولی امتحان کتبی هر گرایش بستگی به دانشگاه دارد و بصورت تشریحی می باشد.

سوال: بعضی از دانشجویان در گرایش امایش هستند و چون این گرایش دکتری ندارد ایا در پذیرش این دانشجویان در دوره دکتری مشکلی پیش نمی آید؟

پاسخ (دکتر مطیعی): بهتر است دوستان در گرایش کارشناسی و ارشد خود امتحان ورودی دکتری بدهند اما وقتی گرایش مربوطه دوره دکتری ندارد می بایست به یکی از گرایش هایی بروند که علاقه دارند و در زمینه گرایش مورد علاقه مقاله داشته باشند.

سوال: رزومه اجرایی افراد در مصاحبه تاثیری دارد؟

پاسخ (دکتر علیجانی): بستگی به دانشگاه و گروه مصاحبه کننده دارد. اگر مدرک مستند و مربوط باشد امتیاز داده می شود.

سوال: آیا دانشگاه در سال دوبار امتحان ورودی دکتری برگزار می کند؟

پاسخ (دکتر مطیعی): خیر. دانشگاه در سال فقط یکبار آزمون دکتری برگزار می کند. این دوبار آزمون مربوط به وزارت علوم می باشد که قبولی در آن هم دو سال معتبر است.

در پایان مقرر شد کارگروه جغرافیای خانه اندیشمندان در راستای توجه به دغدغه دانشجویان و آشنایی بیشتر با نحوه مطالعه، آزمون کتبی و مصاحبه دکتری جلسه ای را با عنوان گپ و گفت با دانشجویان رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد و دکتری سال ۹۴ برگزار نماید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۳
رضا کانونی

نظرات (۸)

۲۳ مهر ۹۴ ، ۲۲:۳۵ نازنین احمدی
سلام
ببخشید اونجا که نوشته تخصصی و عمومی 50 امتیاز داره منظور امتحان وزارت علومه یا امتحانی که دانشگاه میگیره خودش اون هست ؟
پاسخ:
سلام
امتحان دانشگاه
با این اوضاع من اصلا امیدی به قبولی ندارم. من الان ترم 3 هستم و فقط یه مقاله همایشی دارم. این منابعی هم که معرفی شده طبیعی هاشو تا حالا نخوندم. آخه چرا هی باید این آزمون تغییر کنه؟؟  خیلی از اساتید محترم هم که تو مصاحبه دانشجوهای خودشون رو ترجیح میدن کلا ناامید شدم
پاسخ:
با سلام
ناامید نشین
هنوز وقت دارین تا رزومه تون رو تقویت کنید
و اینکه این منابع تغییر کرده و باعث سردرگمی همه ی داوطلبان شده است. شما هم تلاش خودتون رو بکنید انشالله حتما موفق خواهید شد. 
سلام آقای کانونی تشکر از دلگرمی شما
میشه راهنمایی کنید این منابعی که مشخص شده برای طبیعی و انسانی، از کدوم نویسنده ها باید بخونیم.
ممنون از شما

پاسخ:
با سلام
خواهش میکنم
همون کتابایی که گفته شده خونده بشه. در بخش طبیعی کتابای دکتر علیجانی مهم هستند
در جغرافیای انسانی هم کتابای جغرافیای سیاسی ایران دکتر حافظ نیا
جغرافیای شهری ایران دکتر نظریان 
جغرافیای روستایی ایران 
البته اینا بازم احتمال داره تغییر کنه و مثلا کتابایی مثل دیدگاه های  نو در جغرافیای شهری دکترشکویی بیاد
یا احتمال داره از کتابهای دیگه هم سوال بیاد و درکل اصلا معلوم نیست. موفق باشید

۲۶ مهر ۹۴ ، ۱۱:۳۸ برنامه ریزی شهری

کانال برنامه ریزی شهری و منطقه ای

اولین کانال تلگرام تخصصی در حوزه شهرسازی، مدیریت شهری، برنامه ریزی شهری و منطقه ای

لطفا با کانال ما بپیوندید و از نرم افزار ها، مقالات لاتین و فارسی، جدیدترین پایان نامه های فارسی و لاتین روش های و نکات نوین در حوزه برنامه ریزی شهری و منطقه ای برخوردار شوید

لطفا این پیام را گسترش و در صفحه وب سایتتان قرار دهید.

www.telegram.me/regionalplanning

پاسخ:
با سلام
ممنون از اطاع رسانیتون
باسلام اقای کانونی من ورودی 94 جغرافیا گرایش بهسازی و نوسازی دانشگاه پیام نور یزد هستم تو تکمیل ظرفیت برنامه ریزی روستایی زاهدان قبول شدم الان واقعا بین دوراهی موندم که کدوم دانشگاه و رشته رو انتخاب کن خواهش میکنم راهنماییم کنید.
پاسخ:
با سلام
بستگی به موقعیتتون داره ولی من همون پیام نور رو ترجیح میدهم
بازم با توجه موقعیت، شرایط، اهداف خودتون نگاه کنید و بیشتر مشورت کنید
موفق باشید

ببخشید اقای کانونی میخاستم بدونم پیام نور یزد چون گرایش شهری ترجیح میدید؟ دوره کارشناسی دانشگاه ملی بودم و با معدل خوب اما پیام نور خود مرکز یزد هم نیست از شهرهای اطراف یزد وچون هدفم ادامه تحصیل احساس میکنم دانشگاه دولتی فضای بهتری و برای پیشرفت فراهم کنه از همه لحاظ دانشگاه سیستان و بلوچستان برام خیلی بهتره اما فقط چون گرایش روستایی دودل هستم.

پاسخ:
با سلام
اینکه براتون رشته مهم نباشه برید سیستان ولی اگه رشته مهمه شهری بخونید. چون اگه روستایی بخونید ارشد رو به دلایل مختلف دکتری رو هم باید روستایی بخونید اگه با این امرمشکلی ندارید برید سیستان. بازم خوب مشورت کرده و جوانب رو بسنجید و تصمیم بگیرید. در هر حال آرزوی موفقیت دارم براتون. موفق باشید
سلام امتحان ابان ورودی چند خواهد بود؟بهمن میشه یا میمونه برا مهر سال بعد

پاسخ:
با سلام
طبق صحبت های اساتید و مسئولان سنجش چه آبان ماه و چه اسفند ماه امتحان بدین ورودی مهر سال بعد میشن هر دوتا البته بعد از گذراندن مراحل مصاحبه و اینا. موفق باشید
سلام الان واسه من سوال شد آقای کانونی، یعنی اینکه میگن در دو مرحله برگزار میشه یعنی دوبار برگزار میشه یعین اینکه کسی که مرحله اول رو قبول بشه میره مرحله دوم؟یا اینکه یا میتونی اسفند شرکت کنی یا آبان؟
پاسخ:
با سلام
فرض بر مثال شما در اسفند ماه کنکور دادید و رتبه ی مجاز رو نتونستین بیارین دوباره میتونید آبان ماه هم امتحان بدین که البته در صورت آوردن رتبه مصاحبه شما میره برا سال بعد و اگه در اسفند ماه امسال رتبه آوردید و مصاحبه هم رفتید و در مصاحبه قبول نشدید دوباره میتونید آبان ماه امتحان بدین ولی ورودی سال بعد میشین. موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی