جغرافیا و برنامه ریزی شهری

جغرافیا و برنامه ریزی شهری

جغرافیا و برنامه ریزی شهری

سعی داریم در این وبلاگ علاوه بر به اشتراک گذاشتن مقالات و کتابهای جغرافیایی بخوص در زمینه برنامه ریزی شهری،در مورد کنکور ارشد و دکتری جغرافیا در حد توان به دوستان کمک کنیم و همچنین از کمکهای دوستان استفاده کنیم. استفاده از مطالب و فایلهای وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد. با تشکر

طبقه بندی موضوعی

رشته مهندسی شهرسازی درمقطع کارشناسی از زیر گروه رشته ریاضیجدا میشه ولی درمقطع ارشد هم شهرسازی وهم معماری از زیر گروه رشته هنرجدا میشه.

خب دوستانی که تمایل به ادامه تحصیل در گرایشهای رشته ی شهرسازی دارند باید بگم که رشته شهرسازی دو تا گرایش داره یکی برنامه ریزی شهری و منطقه ای و یکی هم طراحی شهری.

حالا شاید از خودتون بپرسین کدوم یکی از اینارو ادامه بدیم خوبه،خب در گرایش برنامه ریزی شهری طبق اون جدول ضرایبی که در بالا اومده درسهایی که در این رشته وجود داره به درسهای رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری نزدیک تر هستش فقط با یه تفاوت که آمارو روشهای فنون برنامه ریزی داره باید بگم که آمار این رشته آمار آسانیست یعنی مثل بعضی رشته های دیگه که آمار سخت و پیچیده ای داند این رشته آمار زیاد سختی نداره پس از این بابت زیاد خودتونو نترسونید البته که هر کی زیادتر و خوبتر بخونه موفق هستش حالا درس آمار باشه یا هر درس دیگه ای و اما روش های فنون برنامه ریزی که همون روشهایی هستند که اکثر بچه های جغرافیا و برنامه ریزی شهری تو درسهای مختلف خودشون انجام دادند مثل برآورد سرانه ها و تراکم ها که با کمی دقت تمرین میشه این مسائل رو هم حل کرد.اما مرحله دوم این رشته که بعد از اینکه نتایج اولیه یا همان رتبه ها اعلام شد افراد مجاز باید در مرحله دوم که امسال در 15 تیر ماه برگزار شد شرکت کنند.مرحله دوم رشته برنامه ریزی شهری تشریحی و تحلیل هستش که امسال سه تا سوال داده بودند و در مورد بافتهای فرسوده بود یعنی در سوال اول مبانی بافتهای فرسوده رو سوال کرده بودند و بعد یه عکسی داده بودند و گفته بودند این عکس رو تحلیل کرده و برای بافت فرسوده در این عکس پیشنهاد هایی ارائه کنین.مرحله دوم این رشته رو بچه های رشته ی ما اگه خوب درسهای دوره کارشناسیشونو بخونن و بعد از اون یه سری مسائلی هستش که میتونن با شرکت در کلاسهای آمادگی برای مرحله دوم بدست بیارن از پس این مرحله هم بربیان.

اما در مورد گرایش طراحی شهری

این گرایش برخلاف گرایش برنامه ریزی شهری آمار و ریاضی و فنون نداره ومیشه گفت کل دروس این گرایش حفظیه فقط یه چیزی هستش که شاید در این گرایش یه ذره سخت به نظر بیاد اونم دروس معماری این گرایش هستش همون سرفصل مبانی نظری معماری  و تاریخ معماری و شهرسازی که البته اینم با کمی خوب خوندن و با دقت خوندن میشه به راحتی حفظ شد.اما مرحله دوم این گرایش ،مرحله دوم در گرایش طراحی شهری عملی وتحلیل هستش یعنی یه موضوعی رو میدن بهتون و بعد از تحلیل و پیشنهاد باید اسکیس اون پیشنهاداتتونو بکشین این مساله چون هیچ یک از بچه های رشته ما همچین درسی رو در کارشناسی نگذروندن پس باید برن کلاس و اسکیس رو یاد بگیرن اما یاد گرفتن اسکیس در مدت کوتاه شاید کمی سخت باشه و البته به تمرین زیاد بستگی داره یعنی باید تمرینتون زیاد باشه و عموما اکثر افرادی که در این رشته شرکت میکنن یا از گروه شهرسازی هستند یا از گروه معماری پس رقابت با اینا کمی سختره چون اونا مخصوصا معماریا در طول دوره تحصیلشون اسکیس رو به خوبی یاد میگرن پس شما برای موفقیت باید انرژی زیادی بزارین تا موفق بشین.


حالا سوال پیش میاد که اگر آزمون عملی را خراب کنم چی ؟ خب اگر شما بتونین در ازمون تئوری خوب شرکت کنین به فرض خراب کردن آزمون عملی رتبه شمارو کمی جابجا میکنه مثلا اگر رتبه ای بیارین که باهاش بشه اصفهان و شیراز را آورد به فرض خراب کردن آزمون عملی در دانشگاه های گروه ب یعنی یزد و …. قبول می شوید .

و یه مطلبی رو هم بگم رشته ی شهرسازی در نظام مهندسی میتونه شرکت کنه و حق امضا داشته باشه اما کسانی که ارشدشونو در گرایش برنامه ریزی شهری خوندن اما کارشناسیشون به غیر معماری و شهرسازی هستش برای گرفتن حق امضا و عضویت باید یه دوره ای رو بگذرونن تا بتونن عضو شده و حق امضا بگیرن.

اما کسانی که در گرایش طراحی شهری ارشد خوندن اگر کارشناسیشون به غیر معماری و شهرسازی باشه حق امضا و عضویت به اونا تعلق نمیگیره.

با آرزوی موفقیت و سربلندی برای همه دوستان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۳۰
رضا کانونی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی